PKIoverheid-certificaten

PKIoverheid-certificaten

Wat zijn PKIoverheid-certificaten?

Public Key Infrastructure voor de overheid, kortweg PKIoverheid, maakt betrouwbare digitale communicatie mogelijk binnen – en met – de Nederlandse overheid. PKIoverheid is een zeer hoogwaardige en veilige infrastructuur, gebaseerd op digitale certificaten.

PKIoverheid-certificaten zijn digitale certificaten die moeten voldoen aan de eisen van de overheid, bijvoorbeeld met betrekking tot het uitgifteproces en de koppeling aan een stamcertificaat (certificaathiërarchie). Ze zijn dé standaard voor het beveiligen van elektronische overheidsdiensten.

KPN Lokale Overheid levert alle soorten PKIoverheid-certificaten. Deze certificaten worden uitgegeven door KPN B.V., die geregistreerd is als Trusted Service Provider voor het leveren van identificatie-, en vertrouwensdiensten in het kader van de Europese Verordening eIDAS.

Soorten PKIoverheid-certificaten
Servercertificaten
Persoonlijke certificaten 
Extended Validation SSL-certificaten 
Groepscertificaten

MijnCertificaten (selfservice portal)
MijnCertificaten is een selfservice portal voor het eenvoudig beheren en volledig digitaal aanvragen van uw certificaten via een webbrowser. Het gebruik is uitgebreid toegelicht in de Toelichting Gebruik MijnCertificaten. Hier vindt u ook een overzicht van de meest gestelde vragen en nadere informatie over hoe u gebruik kunt maken van deze dienst.

Registratie en inloggen:
.
Wanneer u als PKIoverheid Contactpersoon al beschikt over een PKIoverheid Persoonsgebonden Certificaat, dan kunt u zich nú aanmelden voor toegang tot de portal. Stuur dan een met uw certificaat ondertekende mail of pdf aan validatie.lokaleoverheid@kpn.com. Vermeld daarbij ‘aanmelding PKIoverheid Selfserviceportal’ in het onderwerpveld. Zodra u geautoriseerd bent, ontvangt u een bevestigingsmail met een inloginstructie.
.  Als u bij ons geregistreerd bent als PKIoverheid Contactpersoon én u bent door ons geautoriseerd voor de portal, dan kunt u direct met onderstaande knop  inloggen. Plaats dan eerst uw smartcard in de kaartlezer en log daarna in.

Inloggen MijnCertificaten

. Alleen Bevoegd Vertegenwoordigers of Contactpersonen kunnen gebruikmaken van MijnCertificaten.
. De gebruikers in uw organisatie dienen over een Persoonlijk PKIoverheid certificaat te beschikken. Dit is vereist om de beveiliging van de gegevens zo goed mogelijk te waarborgen en te zorgen dat u direct vanuit MijnCertificaten een bestelling kunt plaatsen zonder aanvullende ondertekening van aanvraagformulieren.